Info over het bit



Bit


De trens is een veelgebruikt bit
Naast de stemhulpen, beenhulpen en gewichtshulpen kun je invloed uitoefenen op het paard door middel van een bit.
Een bit hangt aan het hoofdstel en zit in de mond van het paard.
Het is meestal gemaakt van metaal (Argentaan, Aurigan, roestvrij staal etc.) of rubber, maar ook andere materialen zijn mogelijk.
Er bestaan ook bitloze optomingen.
 
 

Bitten

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten bitten die onderverdeeld kunnen worden in een aantal categoriën:


 
Trens


Een trens is een heel simpel bit.
Het bestaat uit 2 ringen en een mondstuk.
Het mondstuk kan verschillende vormen hebben en ook de vorm en bevestiging van de ringen aan het mondstuk verschillen.



Bustrens


Enkel gebroken bustrens.
Bij een bustrens loopt het mondstuk vloeiend over in de ringen. Het bit ligt daardoor rustiger en de mondhoeken zullen minder snel beschadigen.
 

Watertrens

Bij een watertrens lopen de bitringen door het mondstuk en ze kunnen vrij rond draaien.
Het mondstuk ligt hierdoor relatief los in de mond. Het is belangrijk dat de watertrens netjes is afgewerkt,
geen scherpe randjes bevat en niet te smal is, anders kan een velletje in de mondhoeken er op een vervelende manier tussen komen.
Mocht je paard hier toch problemen mee krijgen, dan kun je eventueel rubberen bitschijven gebruiken

 
Enkelgebroken trens


Enkel gebroken watertrens
Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert.
Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte.
De meeste druk ontstaat op de lagen.
Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt.
Een trens mag niet te smal zijn, maar ook niet breder dan nodig.

Dubbelgebroken trens


Dubbel gebroken watertrens
Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert.
Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen,
waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen.
Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong.
De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn,
maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.
 
Ongebroken trens


2 ongebroken trenzen
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten.
Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen.
Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen.
Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken.
Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen.
Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft.
Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte


 
Pasvorm

Het is heel belangrijk dat een bit goed past.
Alleen als het goed past, werkt het zoals het bedoeld is.
Daarnaast kan een slecht passend bit het paard onnodig pijn doen.
Hieronder staan wat richtlijnen weergegeven.
Toch is het ook vaak een kwestie van uitproberen wat voor jouw paard het prettigst werkt.
 
Breedte

Een bit mag niet te breed zijn, dus niet teveel uitsteken aan de zijkanten van de mond, maar het mag ook zeker niet te smal zijn.
Een bit heeft de juiste breedte als het mooi tegen de mondhoeken aansluit zonder deze in te klemmen.
 
Het makkelijkste om de juiste breedte te bepalen is op het oog een schatting te maken en dan een aantal bitten uit te proberen
en te kijken hoe ze liggen.
Men kan ook een touw in de paardenmond leggen en zo een eerste meting maken.
De maat van het bit wordt gegeven als de breedte tussen de ringen of scharen in,
dus het deel dat daadwerkelijk in de mond ligt. Dit wil per fabrikant nog wel eens verschillen,
het loont de moeite om een bit even na te meten als je twijfelt over de maat.
 
Dikte

Hoe dik een bit moet zijn, is afhankelijk van de bouw van de mond en de voorkeur van het paard.
Er wordt wel gezegd dat een dik bit een vriendelijker bit is en dat een dun bit scherp is,
maar dit is lang niet altijd waar.
Een paard met een klein en fijn mondje heeft helemaal geen plaats voor een dik bit,
voor zo'n paard is een dik bit heel onaangenaam.
Ook hier geldt weer dat het een kwestie van uitproberen is wat voor jouw paard de juiste dikte is.

 
Materiaal

Aurigan bevat ca 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper.
Normaliter vindt men koper altijd in verbinding met nikkel omdat er een speciale reinigingsmethode voor nodig is om het nikkel van het koper
te scheiden.
Het grote aandeel koper moet ervoor zorgen dat het paard uitgenodigd wordt om op het bit te kauwen.
Door het oxidatieproces van koper ontstaat een zoete smaak (Sweet Iron) waardoor de paarden het bit gemakkelijker aannemen en afkauwen.
Maar toch is een hoog aandeel koper geen garantie voor de gewenste oxidatie.
Koper oxideert duidelijk minder wanner nikkel in verbinding komt met aluminium. Koper is een zeer week metaal,
waardoor ook bij normaal gebruik de slijtage zeer hoog zou zijn,
daarom word bij de legering Silicium toegevoegd die een vrij hoge hardheid heeft .
 
Argentaan is een veelgebruikte zilverkleurige metaallegering.

RVS: een benaming voor hoogwaardig roestvrij staal.
Het is onderhoudsvrij, glad en behoorlijk slijtvast; dit maakt het tot een vaak gebruikt materiaal.
Echter doordat het erg smaakloos is, is het voor de paarden niet zo uitnodigend.
 
IJzer: Door de metaalsmaak worden de speekselklieren geprikkeld.

Rubber: Als een paard voldoende speeksel produceert is het een heel zacht paardvriendelijk materiaal, maar voor paarden die een bit niet of slecht afkauwen (droge mond) werkt het rubber als schuurpapier, die het paard zelfs schade kan toebrengen. Paarden die gereden worden met een rubberbit zouden na verloop van tijd afstompen en slechter gaan reageren op de hulpen van de ruiter. Omdat rubber niet erg slijtvast is zouden rubberbitten voorzien moeten zijn van een ijzeren kern.
 
Koper op zich te week om te dienen als materiaal voor een bit, maar wordt, doordat het prettig lijkt te smaken, graag door paarden aangenomen.
Hierdoor wordt koper als hoofdbestanddeel van een legering gebruikt of ingegoten.
 
Kunststof: een vrij zacht materiaal dat niet erg slijtvast is.

 


Wij hebben de meest gebruikte bitten op voorraad.
Mocht u een ander bit zoeken kunnen wij deze meestal wel leveren.

 

Voor de juiste maat verwijzen wij u naar de maattabel

Geen producten in deze categorie